28 september 2014

Marathon training - week 15


Jawel.. De piekweek van de training is voorbij. Nu wordt het tijd om te taperen. Een begrip waar ik overigens 2 maanden geleden nog nooit van had gehoord.. Aan de ene kant vind ik het fijn om even klaar te zijn met de lange afstanden, maar aan de andere kant: wat moet ik nu op de zondagochtend ;-) Het waren toch mooie momentjes voor me zelf. De ene keer was het afzien, de andere keer was het genieten. Wat deed ik deze week?

Maandag was ik na 6 dagen werken eindelijk vrij en ik had besloten mijn lange duurloop van de week ervoor dan te doen. Achteraf niet zo'n heel goed idee. Al van het begin af aan voelde ik mijn benen. De omgeving was mooi. Ik liep vanuit Utrecht, langs de Lek, richting Houten. Maar mijn lichaam had er niet heel veel zin in. Ondertussen oefende ik wel met drinken en gelletjes nemen terwijl ik aan het rennen was. Dus niet stilgestaan.. In Houten was ik er zo klaar mee dat ik ik overwoog op de trein te stappen. Toen zat ik tegen de 25 kilometer aan. Toch deed ik het niet. Bij de marathon moet je ook door. Hup! Kiezen op elkaar, aan andere dingen denken en doorgaan. Ik liep uiteindelijk 32 kilometer. Doordat ik al om half 8 buiten stond, had ik de hele middag nog voor me. Maar ik heb bar weinig gedaan de rest van de dag. De opbeurende woorden op Instagram deden me goed. Een slechte training hoort er ook bij. Leer er van (niet meer na 6 dagen staan, zo ver gaan lopen) en vergeet het!

Ik had 2 dagen nodig om de spierpijn er uit te lopen. Donderdagochtend kon ik weer een intervaltraining doen. Deze ging gewoon goed! Even weer lekker sprintjes trekken :) We weer wennen aan het donker hoor. Lampjes moesten weer mee!

En dan vandaag, zondag. Ik ben euforisch geloof ik! Deze lange duurloop ging zo lekker. Het was weer een training in Amsterdam vanuit het Olympisch Stadion naar het Amsterdamse Bos met de pacers. De eerste 2 rondjes vloog ik over het asfalt en door het bos. Tweede en derde rondje gingen goed. Het vierde rondje was extra voor iedereen die 35 kilometer wilde doen. Ik was toch bezig dus dan kon ik net zo goed doorgaan. Tegen de 30 kilometer voelde ik wel verzuring en werd ik moe. Toch lekker door kunnen gaan. En met zware vermoeide beentjes rende ik aan het eind nog een rondje door het stadion om de 35 aan te kunnen tikken. Vermoeid en leeg, maar met een heel goed gevoel eindigde ik deze lange duurloop. Het geeft me een goed gevoel voor de marathon. Ik kan het gewoon. Ook als mijn benen niet meer willen, dan wil mijn hoofd nog wel. Komt helemaal goed!!


Komend weekend ben ik vrij en dan wil ik de afstand van een halve marathon volbrengen binnen 2 uur. Even kijken of dat nog lukt ;-) Nog even weer een mooie (andere) omgeving opzoeken om dat te doen. dat stimuleert me toch meer!


Week 15
ma: langzame duurloop 32 km
woe: 2 uur kanoslalom
do: intervaltraining 6.1 km
zo: langzame duurloop 35 km
5 ochtenden buikspieroefeningen

2 opmerkingen:

  1. Nou, die marathon uitlopen gaat je zeker wel lukken, de 19e oktober! Ik heb er alle vertrouwen in.. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het werk is gedaan dus laat die marathon maar komen. Nu taperen en zorgen dat je uitgerust aan de start staat in Amsterdam. Geen gekke dingen meer doen of risico op blessures of overtraining. Veel plezier tijdens die halve marathon en stick to the plan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen