18 oktober 2013

Het hardlopers kookboek

Iedereen die me een beetje kent, weet dat ik niet erg van koken hou. Ik kan het wel hoor, maar alleen voor jezelf koken is gewoon niet leuk. Dit resulteert vaak in simpele, redelijk gezonde maaltijden. Dingen in de wok, pasta's, wraps, oer-Hollandse aardappels met vlees en groente. Best saai. En soms heb ik zo mijn ongezonde weken met pizza's en kant-en-klare AH maaltijden.

Eten en hardlopen zijn dingen die je goed op elkaar moet afstemmen. Als ik 's avonds hardloop, weet ik soms niet wanneer ik moet eten. Half 7 ben ik pas thuis en dan heb ik honger. Ik kan dan niet eerst hardlopen en dan pas eten. Ga ik eerst eten, dan moet je weer een tijd wachten met lopen. Gisteren viel 'Het hardlopers kookboek' bij mij op de mat. Dit boek staat echt vol interessante feitjes over eten. Wat doet eiwit? Welke vetten zijn goed? Wanneer en wat kun je het beste eten voor een wedstrijd? Er staan gezonde (èn tegelijkertijd erg lekkere!!) recepten in voor avondmaaltijden. Maar ook snacks, toetjes, tussendoortjes en energiedrankjes. Als test maakte ik gisteren een smoothie van yoghurt, banaan, honing en pindakaas. Echt heerlijk! Dit is vooral bedoeld als boost als je gaat hardlopen wanneer je net wakker bent. Na je training ga je dan ontbijten. Zo heb je van te voren energie. Ik heb nog nooit voor mijn werk hardgelopen, maar ik ga het komende week eens proberen.

En als je nu denkt: 'Anna eet alleen maar gezond.' Nee hoor, ik vreet met gemak een zak chips of reep chocola op. Ik eet eigenlijk alles :-P Maar het is wel interessant om te testen wat bepaalde voedingsmiddelen met je energie doen tijdens het sporten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten