9 juli 2013

Alleen op vakantie?!

Ja! Alleen op vakantie. Dat heb ik gedaan. Ik heb vaak gehoord dat mensen het stoer of spannend vonden of eenzaam. Vooral toen ze hoorden dat ik ook ging kamperen. Maar stoer vond ik mezelf niet echt. Of ja, misschien toch wel een beetje. Want hoe meer mensen dat onderweg tegen je zeggen, hoe meer je het gaat geloven. Een oudere Nederlandse meneer, die met de camper op pad was, 'vond het meer een hele onderneming'. En dat was het ook wel. Ik heb mijn backpack de eerste dagen vervloekt. Ik weet als geen ander dat je niet te zwaar moet pakken en dat iemand met mijn postuur niet een hele grote tas kan dragen. Toch liep ik met ruim 13 kilo de deur uit. Iets waar ik gaandeweg gelukkig wel aan wende.

Waarom ga je alleen? Dat is een vraag die je dan vaak moet beantwoorden. Ik had dat in januari besloten. Ik was nog nooit ècht alleen weggeweest. Wel ooit alleen naar Engeland gegaan, maar daar deed ik een talencursus, dus kwam je in een groep terecht. Als je alleen gaat, kun je helemaal zelf bepalen wat je gaat doen. Niemand die iets anders wil, niemand die zeurt. Gewoon je eigen ding doen. En dat is me prima bevallen! Daarnaast kwam deze vakantie ook precies op tijd. Ik moest even nadenken en daarna mijn hoofd leegmaken. En hoe kan dat beter dan tijdens lange bergtochten..

Eenzaam is het echt niet. Zelfs niet als je in je tentje op de camping staat. Zo kwam ik op de eerste camping de Deutsche jongens Torben und Thomas tegen. Ik heb twee avonden bij hen gegeten en gedronken. Gezellig! In de hostels kom je genoeg alleenreizende jongeren tegen. Dus als je behoefte hebt aan een gesprek, dan kan dat altijd. De ontmoeting met de twee jonge gidsen van het Klimapark, vlakbij Lom, zal ik me ook blijven herinneren. Beiden zijn begin 20 en werken in de zomer op de gletsjer van de Galdhoppigen. Ze doen allebei een studie die een combinatie is van toerisme en natuur. Zelf noemen ze het 'Outdoortourism'. Van wat ik er over gehoord heb, klinkt het als een fantastische studie. Ze bieden me een lift aan terug naar de camping omdat ik nog zo lang op de bus moet wachten. Stiekem ben ik een beetje jaloers op hun zomerbaantje!

Natuurlijk zijn er ook wel nadelen. Je wilt met andere mensen delen hoe mooi het ergens is. Dus ik was blij met de verschillende WiFi punten, want dan kan je wat contact met het thuisfront houden. Een ander nadeel: als het al vroeg op de avond begint met regenen en je op de camping staat met een klein tentje, kan je niet zo veel. Ja, lezen en slapen.. Maar dan is het toch gezelliger met zijn tweeën in dat tentje ;-) Maargoed, ik heb maar èèn zo'n avond gehad en verder was het prachtig weer!

Een mooie ervaring dus!

 
Een nummer wat vaak door mijn hoofd speelde tijdens het lopen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten