24 mei 2013

Leestip

"Mannen kwamen naar voren en staarden me aan. Een van hen was zichtbaar gestoord. Hij giechelde verbaasd. Een ander had een vod rond zijn hoofd gebonden. (...) Ze hadden stokken en machetes in hun handen. Achter hen stonden de vrouwen. Stuk voor stuk zagen ze er vuil uit."  
Aldus schrijver Paul Theroux die oog in oog komt te staan met de bewoners van het dorpje Inamaka op een eiland in de Stille Oceaan. Theroux' reisverhalen zijn zo uitgebreid en zo beschrijvend dat je het gevoel hebt er ook bij te zijn. Momenteel ben ik bezig in zijn bijna 700 pagina tellende boek 'The happy isles of Oceania'. Hierin brengt hij eerst een bezoek aan Australiƫ en Nieuw-Zeeland. Maar daarna laat hij zijn kano ter water en peddelt tussen de eilanden in de Stille Oceaan door. Hier heeft hij de meest hilarische en interessante ontmoetingen met de lokale bevolking. Woord voor woord schrijft hij dialogen op. Als een soort antropoloog beschrijft hij de gewoontes en het taalgebruik van de eilandbewoners. Ik kan nog wel even voort in dit boek - ben pas op blz. 260. Maar ik weet wel dat ik het me veel plezier ga uitlezen!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten