15 september 2013

More & Faster

Ongeveer 18 maanden geleden zette ik mijn eerste stappen in de hardloopwereld met de goedkoopste schoenen die ik kon vinden. Aangestoken door een kennis, wilde ik ook wel eens zien of het me zou lukken langer dan een kwartier te rennen. Voor wat ondersteuning downloadde ik alle lessen van de Belgische Evy. Na een saaie beginperiode, waarin ik amper aan rennen toekwam en meer aan het lopen was tussendoor, kon ik na een tijdje redelijk doorlopen. In juni 2012 rende ik met een collega mijn eerste 5 km wedstrijd op mijn nieuwe echte hardloopschoenen. Het doel (onder de 30 minuten) werd gehaald en meteen schrijf ik me in voor een 10 km. Dat moest toch ook lukken binnen een uur dan. Natuurlijk lukte dat in september, nu bijna een jaar geleden. Ondertussen kreeg ik steeds meer last van mijn knie en daar baalde ik van. Ik wilde graag doorrennen, zonder last te hebben in het dagelijks leven. Na een succesvol optreden van het bedrijventeam Kathmandu for Women tijdens de Maliebaanloop (we werden derde!!), ben ik maar eens een bezoekje gaan brengen aan een fysio. Hij legde een zooltje in mijn schoen en gaf wat oefeningen mee. Gelukkig ging het toen weer beter.
 
In de winter wilde ik trainen voor een halve marathon. Toen ik net lekker op de 15 km zat, kreeg ik griep en dat velde me voor een aantal weken en ik moest mijn conditie weer helemaal opbouwen. Helaas.. Nouja, dan maar even niet zo fanatiek. Gewone wedstrijdjes werden wat saai, dus ik deed mee aan meidenlopen, nachtlopen en... over 2 weken staat Mudmasters op het programma. Op dit moment gaat het trainen weer lekker. Ik heb twee paar gratis testschoenen gekregen, waar ik prima op ren. En ik werk weer naar de 15 km toe. De grootste uitdaging op het moment is wel om een leuke route te vinden vanuit mijn huis. Je wilt niet altijd langs hetzelfde kanaal rennen.
 
Sinds een jaar loop ik met een Nike Sportswatch, die alles registreert. En dat vind ik leuk. Zo weet ik dat ik in 12 maanden 640 km heb hardgelopen, dat dit voor 56 procent 's avonds was en dat mijn langste afstand tot nu toe 15,14 km was. De komende tijd wil ik me meer gaan richten op het trailrunnen. Gewoon af en toe eens naar het bos gaan en daar lekker over de paadjes rennen, beetje heuveltjes op. Het asfalt in Utrecht ben ik een beetje zat aan het worden en aangezien ik toch liever in de natuur ben, lijkt me het rennen in de natuur een prima bezigheid. Ik ben in ieder geval blij dat ik vorig jaar de stoute (oranje!) schoenen heb aangetrokken en dat ik me door de eerste saaie stappen heb gezet! Voor dit jaar staan in ieder geval Mudmasters en de Zeven Heuvelenloop op het programma en hopelijk wat meer trails!
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten