25 augustus 2014

Marathon training - week 10


Vorige week liep ik op mijn enige vrije dag verder dan ooit, at ik 2 repen chocola, veel taart en een bak friet weg en bedacht ik me dat ik de intervaltrainingen aan het overslaan ben. Ineens is het nog maar 2 maanden, 60 dagen dus, tot aan de marathon. Vanaf deze week ga ik weer beter letten op mijn eten, want al het eten van vorige week had geen positieve uitwerking op mijn trainingen. Kom maar weer op met de bakken yoghurt, fruit en noten! Een maand geleden was ik ook fanatiek aan de buikspieroefeningen. Vandaag heb ik dit weer opgepakt aan de hand van het schema van Fitgirlcode. En... deze week zal ik ook weer een intervaltraining doen.

Ik had al een tijdje allerlei pijntjes, dus maandag begon ik met een bezoek aan de hardloopfysio. Hij heeft me weer even losgekneed en de rest van de week had ik nergens last van!! Dinsdag liep ik even kort een snelle 5 km om te voelen hoe de benen zouden zijn. Goed gelukkig.

Donderdag was dit keer de dag van de lange duurloop. Het was de enige dag dat ik vrij was.. Ik had al een tijdje in mijn hoofd om het Kromme Rijnpad te gaan hardlopen. Dit is een wandelroute van Wijk bij Duurstede naar Utrecht langs de Kromme Rijn. De route is erg gevarieerd: van single tracks tot wandelpaden door het gras en stukjes asfalt. Je moet wel vroeg gaan, want op een gegeven moment kom je meer wandelaars tegen en dan loop je elkaar wat in de weg. Ik vertrok om half 10 vanuit Wijk bij Duurstede en kwam alleen in de buurt van Utrecht wandelaars tegen. Het was prachtig weer: zonnetje scheen en het was niet heel warm of koud. Ik had mijn rugzakje met water en wat repen mee en ben begonnen.


Ik merkte dat ik veel te snel wilde en ik heb dit aan het eind van de rit moeten bekopen met vermoeidheid en verzuring in de kuiten. Soms had ik het zwaar, soms was ik aan het genieten van de omgeving. Het was mentaal af en toe best zwaar. Na 15 km hield ik een rustmomentje en at ik een reep. Misschien had ik niet (zo lang) stil moeten gaan staan, want de tweede helft ging een stuk moeizamer met de benen. De laatste kilometers heb ik regelmatig even kort stil moeten staan om dat mijn kuiten te verzuurd waren. Tussen Bunnik en Utrecht had ik af kunnen buigen naar huis, maar ik ben toch door blijven lopen. De route bleek precies 27,5 kilometer te zijn. Ik was zo blij dat ik weer bij mijn fiets was. Snel naar huis en onder de douche. Na wat eten en rust had ik helemaal nergens meer last van. 's Avonds kon ik nog vrolijk huppelend uiteten. En de volgende dag had ik alleen wat spierpijn.

Zondagochtend liep ik nog een uur op een gemiddeld tempo. Ik liep 11,2 kilometer en daarna ben ik nog een paar uur gaan werken.

's Avonds was ik wel moe. 6 dagen werken, waarin je ook staat en loopt èn dan ook nog hardlopen, kan soms iets te veel zijn. Gelukkig was ik vandaag vrij en heb ik me weer opgeladen. Deze week werk ik maar 4 dagen en daarna ga ik een paar dagen naar Zeeland. Daar hoop ik weer een mooie lange duurloop te lopen door de duinen en over het strand. Fijn vooruitzicht!

Week 10
ma: uurtje yoga
di: snelle 5 km
do: langzame duurloop 27.5 km
zo: 11.2 km op gemiddeld tempo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten